Frank Visser, Giorgio Tsie & Ashley Pieters
Hoe de app het leven makkelijker maakt
Kan je jezelf even voorstellen en vertellen wat je doet?
Frank Visser – Accountmanager – MVGM Wonen
Mijn naam is Frank Visser en ik werk als accountmanager bij MVGM Wonen, voor onze opdrachtgever Bouwinvest. Voor Bouwinvest beheren wij een deel van de woningportefeuille van het Bouwinvest Inst. Residential Fund, waaronder het nieuwbouwcomplex Het Dok ook valt. Als beheerder doen wij onder meer de verhuur van de woningen, het dagelijks en planmatig onderhoud en zijn wij het eerste aanspreekpunt voor de bewoners. Ook sturen wij bijvoorbeeld de schoonmaakpartijen en hoveniers aan die er voor zorgen dat de complexen er netjes bij staan.
Giorgio Tsie – IT Product Owner Digital Tenant Services – Bouwinvest
Mijn naam is Giorgio Tsie. Ik ben werkzaam bij Bouwinvest en IT Product Owner Digital Tenant Services. Binnen Bouwinvest ben ik vanuit IT verantwoordelijk voor het beheer en de (door-)ontwikkeling van alle applicaties en services waarvan bewoners van Bouwinvest gebruik van maken om hun huurzaken te regelen. Zowel van potentiële/toekomstige bewoners en als dus bestaande bewoners.
Waarom zijn jullie de app gaan inzetten / wat is de toegevoegde waarde voor de bewoners?
De app is ingezet zodat de bewoners alle informatie over hun woning en Het Dok, handig op één plek kunnen terugvinden. Bijvoorbeeld informatie over hun huurcontract, informatie die men nodig heeft als men wil klussen in de woning maar ook gebruikershandleidingen van de apparatuur in het appartement. Daarnaast kunnen de bewoners via de app ook onder andere gemakkelijk in contact komen met hun buren via het ‘Prikbord’, reparatieverzoeken indienen of bijvoorbeeld zich inschrijven voor events die voor de bewoners worden georganiseerd. Verder is het ook technisch mogelijk gemaakt dat de (meeste) ingediende reparatieverzoeken direct vanuit de app automatisch doorgezet worden bij de (garantie-)aannemer. Dit levert een aanzienlijke versnelling in de behandeling van de reparatieverzoeken.
Wat zijn je verwachtingen van het gebruik van de app in het complex?
De verwachting is dat bewoners dit een handige tool en (extra) kanaal zullen vinden en dat het veel gebruikt zal worden. Ook verwachten we dat bewoners veel gebruik zullen maken van de mogelijkheid om via de app een reparatieverzoek in te dienen en dat de app zal zorgen voor minder mailcontact omdat vrijwel alle informatie in de app is opgenomen en er een overzichtelijke lay-out is.
Hoe verliep de adoptie van de app onder de bewoners?
De adoptie en het gebruik van de app is erg hoog, ongeveer 95% van de 449 (hoofd-)huurders heeft de app op zijn telefoon staan. En daarnaast zijn er ook medehuurders die ook nog eens gebruik maken van de app. We kunnen stellen dat de bewoners snel en makkelijk hun weg hebben kunnen vinden naar de app. Gezien de relatief jongere bewoners in Het Dok was dit ook wel een beetje onze verwachting maar ook door een goede (wervende) communicatie zijn de bewoners extra gewezen op het gebruik en gemak van de app.
Hoe hebben jullie de app onder de aandacht gebracht?
We hebben de app vooraf onder de aandacht gebracht middels verschillende mailing campagnes aan de nieuwe bewoners en via een video met daarin de belangrijkste weetjes over het complex. Ook tijdens de oplevering is het bij alle bewoners onder de aandacht gebracht.
Waarvoor gebruiken de bewoners de app?
We zien voornamelijk dat de app goed gebruikt wordt voor onder andere het indienen van reparatieverzoeken en het inzien en regelen van huurzaken. Maar ook voor het vinden van relevante woning of complex informatie.
Zien jullie een positief effect in de klanttevredenheid door de inzet van de app?
Wij verwachten dat de Wonen bij Bouwinvest App een positieve invloed heeft op de huurders tevredenheid, hier zal door Bouwinvest nog nader onderzoek naar worden gedaan.
Hoe maakt een app jullie leven makkelijker?
Bewoners zullen minder vaak naar ons klant contact centrum bellen, omdat de meeste informatie in de app is terug te vinden en men nu eenvoudig zelf een reparatieverzoek kan indienen via de App.
Hoe ziet de toekomst eruit?
We blijven onderzoeken hoe we de App verder kunnen verbeteren en door ontwikkelen. De aandacht zal onder meer liggen op het verder optimaliseren van de processen rondom het indienen van een reparatieverzoek, met name om de bewoners nog beter up-to-date te houden over de status van het reparatieverzoek. Maar ook het meer aanbieden en makkelijker gebruik maken van zogenaamde service verzoeken zijn belangrijke doorontwikkelingen welke we graag samen met de leverancier van de app willen doorvoeren. Dit willen we zo veel mogelijk gaan doen door meer en beter inzicht te krijgen in het gebruik en ‘gedrag’ van de gebruikers van de app.
Community Manager van Het Dok
Kan je jezelf even voorstellen en vertellen wat je doet?
Mijn naam is Ashley Pieters en ik werk als online community manager voor The James Company. Ik houd als razende reporter Het Dok online in de gaten, schakel snel met onze samenwerkingspartners als er unhappy people online gesignaleerd zijn en jaag samen met +James op locatie de online community aan.
Hoe helpt de app de community manager?
De community manager kan via het prikbord de bewoners informeren over zaken die op dat moment spelen, zodat alle bewoners up-to-date blijven. Daarnaast plaatsen bewoners ook vragen/opmerkingen op het prikbord waar ze op in kunnen spelen. Van pakketjes die zoek geraakt zijn tot vragen die gesteld worden. Ook gebruiken we deze omgeving om de evenementen die georganiseerd worden op te promoten. Zo kunnen bewoners zich aanmelden voor borrels en kunnen we ze via deze weg enthousiasmeren.
Kan je eens definiëren wat een Community inhoudt?
Een community is een gemeenschap van personen die met een gezamenlijke interesse of een gedeelde doelstelling. Als we dit toepassen op een wooncomplex, dan vormen de bewoners de community. Echter begint dit pas vorm te krijgen als bewoners elkaar ook echt leren kennen. Daar komt onze +James om de hoek kijken. Door de gesprekken die hij/zij met de bewoners hebben leren zij de bewoners kennen en kunnen ze bewoners met gezamenlijke interesses aan elkaar koppelen. Bewoners die elkaar wellicht anders nooit gevonden hadden omdat de ene op de 20ste etage woont van woonblok A en de ander op de 4e etage van blok C.
Wat maakt een community een sterke community? Wat is daarvoor nodig?
Het wordt een sterkte community als de bewoners zelf ook activiteiten op gaan pakken, elkaar zelf ook steeds beter weten te vinden en elkaar ook aan kunnen spreken op de huisregels en het woongemak dat ze met elkaar creëren. Ook is een community sterk als er tradities Gecreëerd worden. Dit zijn jaarlijks terugkerende get togethers waar alle bewoners echt naar uit kijken. Verder geeft een sterke community ook een sociaal veilig gevoel, het idee dat iedereen een beetje een oogje in het zeil houd voor elkaar. De basis die hier voor nodig is, is een sociaal persoon/aanspreekpunt op locatie die de bewoners hier in kan sturen. Maar ook sterkte communicatie kanalen zijn belangrijk. Denk hierbij aan informatie schermen en een app die goed bijgehouden wordt waarin bewoners zich gehoord voelen.
Wat is je top tip om je community te laten groeien?
Bewoners vanaf het eerste moment aangehaakt houden op alles wat er in een pand speelt, een luisterend oor bieden op locatie die deze informatie ook aan een beheerder kan doorgeven, bewoners aan elkaar koppelen en er voor zorgen dat ze elkaar op een laagdrempelige manier een beetje beter leren kennen en niet geheel onbelangrijk, nieuwe bewoners hier direct op aan laten haken/voorstellen. Een fijne tool om hiervoor te gebruiken is de app. Slaan je evenementen niet aan? Zijn ze niet druk genoeg bezocht? Onderzoek dan de behoefte van bewoners zodat hier op ingespeeld kan worden.
Meld je aan voor de Online App Experience
Meer zien van de app? Laat je gegevens achter. We nemen gauw contact op en plannen geheel vrijblijvend een online sessie op een dag en tijd die jou uitkomt. Het kost je niks, behalve een half uurtje van je tijd.