Succesverhaal
Huurders van a.s.r. real estate zijn nu nog beter op de hoogte
Wouter Schuil
Hoofd Propertymanagement Residential bij a.s.r. real estate
a.s.r. real estate: “Onze doelstelling met het aanbieden van de community is tweeledig. Enerzijds bevordert het de verbondenheid in onze complexen. Anderzijds is het een makkelijke manier om informatie te delen.”
Wouter Schuil (manager van het Propertymanagement team woningen van a.s.r. real estate): “Samen met mijn team ben ik verantwoordelijk voor het commercieel, technisch en financieel/administratief beheer van de woningportefeuille. Anders dan een aantal andere institutionele beleggers, hebben wij ervoor gekozen het beheer zelf uit te voeren om op die manier direct invloed te kunnen uitoefenen op de huurderstevredenheid. Dit doen we met een team van 24 professionals.”
De app is ingezet zodat de bewoners alle informatie over hun woning en het complex, handig op één plek kunnen terugvinden. Bijvoorbeeld informatie over hun huurcontract, informatie die men nodig heeft als men wil klussen in de woning maar ook gebruikershandleidingen van de apparatuur in het appartement. Daarnaast kunnen de bewoners via de app ook onder andere gemakkelijk in contact komen met hun buren via het ‘Prikbord’, reparatieverzoeken indienen of bijvoorbeeld zich inschrijven voor events die voor de bewoners worden georganiseerd. Verder is het ook technisch mogelijk gemaakt dat de (meeste) ingediende reparatieverzoeken direct vanuit de app automatisch doorgezet worden bij de (garantie-)aannemer. Dit levert een aanzienlijke versnelling in de behandeling van de reparatieverzoeken.
Het huurdersportaal
Sinds 2021 maakt a.s.r. real estate gebruik van het huurdersportaal. Huurders hebben een persoonlijke inlog en kunnen in het portaal zelf zaken regelen of wijzigen, informatie over hun contract of over a.s.r. real estate inzien en reparaties melden. Ook bevat het huurdersportaal een uitgebreide kennisbank.
De toegevoegde waarde voor huurders
Wouter: “We zien dat steeds meer huurders het huurdersportaal weten te vinden. Ruim 80% van onze huurders heeft een actief account en ruim 50% is de afgelopen maand ingelogd geweest. Toch zien we dat het huurdersportaal reactief werkt. Huurders benaderen het portaal alleen als ze een melding of storing willen doorgeven. We willen als a.s.r. real estate relevanter worden door zelf meer huurder- en complexspecifieke informatie te delen. Daarnaast moet het voor huurders mogelijk zijn om op een laagdrempelige manier in contact te komen met ons én met medehuurders uit hetzelfde complex. Dit is de aanleiding geweest om te investeren in de app, inclusief de mogelijkheid van een community.”
Gebruik en adoptiegraad
Wouter: “Op dit moment zetten we de app in bij verschillende complexen (met name appartementencomplexen). In nieuwsbrieven en via narrowcasting-schermen in de complexen attenderen we bewoners op de app. We zien gelukkig dat dit aanslaat. De adoptiegraad loopt op. In het gebruik van de app zien we dat met name de reparatieverzoeken-tool veel worden gebruikt, maar ook dat de informatie die over een specifiek complex gaat (bijvoorbeeld waar het afval weggebracht dient te worden) goed wordt gevonden.”
Wij bevorderen verbondenheid in onze complexen met de Community functionaliteit
Toevoeging van de community-functie
A.s.r. real estate maakt gebruik van de meest recente toevoeging aan de app; de ‘Community’. Dit onderdeel is uitgerold bij twee van hun appartementencomplexen en biedt huurders de mogelijkheid om onderling met elkaar informatie uit te wisselen binnen verschillende categorieën. Wil een huurder bijvoorbeeld een hardloopclubje oprichten? Dan is de community de ideale plek om daar een oproep te plaatsen.
Wouter: “Onze doelstelling met het aanbieden van de community is tweeledig. Enerzijds bevordert het de verbondenheid in onze complexen. Anderzijds is het een makkelijke manier om informatie te delen. Op korte termijn komt er een push-meldingsfunctie beschikbaar waarbij we actief nieuwsberichten kunnen delen (denk bijvoorbeeld aan het melden van een lift in onderhoud). Door de inzet van het huurdersportaal en de app met de community naast onze standaardkanalen (telefonie en email), sluiten we beter aan bij de informatiebehoefte van de huurder. Vanuit a.s.r. real estate willen we huurders een fijne woning en woonomgeving bieden en daar hoort een goede dienstverlening bij. Informatievoorziening is hierbij essentieel en moet aansluiten bij de vraag van de huurder. Daarom zullen we in de toekomst steeds gerichter informatie beschikbaar stellen.”
Meld je aan voor de Online App Experience
Meer zien van de app? Laat je gegevens achter. We nemen gauw contact op en plannen geheel vrijblijvend een online sessie op een dag en tijd die jou uitkomt. Het kost je niks, behalve een half uurtje van je tijd.